En vej til det gode liv |
|
Nils Gunder Hansen |
”Der kan synes langt fra Big Bang til det moderne menneskes forsøg på at finde formlen for det gode liv. Men i en ny bog søsætter Ib Ravn en livsfilosofisk vision, der prøver at tegne de størst tænkelige sammenhænge.” Interview i Berlingske Tidende 23.
november 1999 |
|
Ordet livsfilosofi betegner normalt to forskellige
ting. Dels et menneskes personlige bud på, hvad livet egentlig er for noget,
og hvordan det bør leves. Dels en filosofisk strømning, der blomstrede især i
Tyskland og Frankrig ved århundredets begyndelse og kredsede om livet
forstået som en flydende størrelse, der ikke kan udgrundes ved videnskabens
almindelige mekaniske tankemodeller. Ib Ravns nye bog »Flux - det gode liv i en
dynamisk virkelighedsopfattelse« er en moderne ajourføring af livsfilosofien
i begge betydninger. F.eks. overtræder han fuldt bevidst fagfilosofiens bud
nummer et: At man ikke må sammenblande en analyse af, hvad livet er og
praktiske anvisninger på, hvordan det bør leves. Han mener også, at universets og tilværelsens
dybeste princip er flux , en dynamisk strømmende energi, som vi ikke kan
gribe direkte, men kun kender i de konsekvenser den afsætter og de former,
den kanaliseres igennem. Ib Ravn, der er født i 1956, er ikke selv for
fastholdere. Han har f.eks. ikke nogen dansk universitetsgrad, men har taget
hele sin uddannelse i England og USA. I 1989 blev han ph.d. i social systems
sciences fra University of Pennsylvania i USA. Nu om dage er udenlandske kandidatgrader ret
almindelige, men da Ib Ravn drog ud i verden helt tilbage i 1977, var
»internationalisering« endnu ikke blevet det store mantra. Det var tværtimod
lidt aparte og blev i hvert fald ikke betragtet som meriterende, men Ib Ravn
følte ikke, at han i dansk regi kunne forfølge sin interesse for kybernetik
og systemteori. Da han kom hjem var han godt rustet i de nye
videnskaber, og han blev forlagsredaktør på Munksgaard, hvor han overtog Tor
Nørretranders' post som ankermand på den populære NYSYN-serie, der for et
lille tiår siden introducerede de nye teorier om kaos, kompleksitet,
fraktaler osv. I dag arbejder Ib Ravn hos Nellemann Konsulenterne, der bl.a.
rådgiver landets kommuner om forhandlingsteknik og konfliktløsning. Da jeg - en anelse ufint - indleder interviewet
med at fortælle Ib Ravn, at jeg har fået ham beskrevet som en »pudsig
mellemting mellem en meget fornuftig person og en New Age-profet«, bliver han
meget tavs og tænker længe, før han svarer: »I Danmark graves der altid grøfter mellem
»fornuftige mennesker« (underforstået: Kulturradikale i en eller anden
variant) og så dem, der gerne vil tænke over mening, ånd og spiritualitet.
Jeg vil ikke acceptere de grøfter, selv om det støder nogen, at jeg blander
videnskab og moralsk-etiske overvejelser. Det er nok det, din kilde finder lovlig
»profetisk«. Men jeg vil heller ikke identificeres med New
Age, for i denne i sig selv meget diffuse strømning, foregår der en masse
lallende og udisciplinerede ting. Jeg vil gerne se en stringent tænkning om
alt det bløde og høje.« »Siden Descartes har der sænket sig et jerntæppe
ned gennem tænkning og videnskab: Naturen på den ene side, menneskets verden
med moral og værdier på den anden side. Mennesket blev revet ud af naturen og
de store magiske og kosmologiske sammenhænge, som var fremherskende i
middelalderen. Naturen blev på sin side af-fortryllet, så vi kunne betragte
den udefra. Men omkostningen var, at mennesket ikke længere hørte hjemme i
kosmos. Det var fremmedgjort og henvist til at skabe al mening selv. Jeg mener, at der er tendenser i nyere videnskab,
der peger på en sammenhæng, der ikke er magisk. Hele den kosmologiske udvikling
fra Big Bang over livets opståen til menneskets fremkomst er en dynamisk
proces præget af selvorganisering, spontan dannelse af orden, stigende
kompleksitet. Vi kan på den baggrund ikke fastholde, at
naturen er tom, tilfældig og »sjælløs«, og at mennesket ikke har en plads i
denne udvikling.« »Det betyder ikke, at jeg køber den form for
holisme (helhedstænkning), der siger, at »alt er ét«. Underforstået »alt er
et fedt«. Selvfølgelig er der forskelle på ur-suppe, planter, dyr, mennesker
osv. Men det er forskelle i niveauer, faser i en historie, der nu har strakt
sig over 15-20 milliarder år, og som giver os nogle redskaber at tænke det
gode liv med«. I din bog
vier du begrebet »smerte« en del opmærksomhed. En klassisk indvending mod
livsfilosofien har netop været, at den ignorerede tilværelsens mere problematiske
sider, fordi alt blot var momenter i livets strøm? »Smerte
spiller en stor og vigtig rolle i livets evolution. Hvis vi ser på smerten i
dens mest simple form, udgør den et biologisk korrektiv til dyrets instinktstyrede
adfærd: Følelsen af smerte informerer katten om, at den skal holde sig fra
det varme bliktag. I det daglige liv gælder det samme for mennesker: La' vær'
med at lægge hånden på den kogeplade, det er ikke godt for dig. Det gælder også i bredere forstand: Hvis du
oplever ubehag eller smerte, så reflekter over, hvad du gør, du skal måske gå
i en anden retning. Smerte kan i den forstand være meningsfuld.« »Jeg vil nødig sidde her og lyde frisk, for der
findes kroniske smerter og lidelser så overvældende, at man ikke begriber,
hvordan folk kan leve videre, hvis de f.eks. har mistet hele deres familie
ved en færgebrand. Det kan rive tæppet væk under enhver, og det kan man ikke
bebrejde nogen. Men hvis man overhovedet magter at komme videre, så er det
fordi, man har lært at leve med smerten og prøver at finde blot et gran af mening
i den - og magter at bruge det til at leve videre med.« Hele den
evolutionære proces fremtræder meget meningsfuld i din bog. Men er der en mening
med den? »Udviklingen
er ordnet, ellers kunne vi ikke tale om evolution, men der ligger ikke et mål
i udgangspunktet eller slutpunktet; den er ikke målrettet. Der er tre store
kategorier - tilfælde, mål, forudbestemthed - der har hærget vores tænkning
om evolution. Vi kan iagttage, at der sker en stadig »kompleksificering«, og
dermed kan vi heller ikke forestille os, hvad der måtte vente forude, så vores
opgave er at prøve at skabe det gode liv, mens vi er her. Det er så at sige
vores lille del af et meget stort projekt, men den opgave er rigeligt stor
til os«. Livets flux
kanaliseres altid i former, og ifølge dig er det gode liv at finde de gode
former. Dvs. former, der hverken er for rigide eller for løse. Kan du give et
eksempel? »I ethvert foreningsliv møder du to typer
mennesker: Der er »strammerne«, der vil have totalt styr på alting med vedtægter,
dagsordener m.m., og så er der »slapperne«, der siger, at vi tager det, som
det kommer, og det går jo nok alt sammen. Begge positioner er uholdbare: Der
skal være en vis orden, for at vi overhovedet kan samarbejde og nå nogen
vegne, men hvis procedurerne bliver mål i sig selv, bremser de alting. Du må altså finde et både-og, der netop ikke er
et lunkent kompromis, men tilgodeser både stabilitet og fleksibilitet. Jeg kalder
det for flekstabile former - et grimt ord, som jeg ikke vil presse på for at
få optaget i ordbogen.« »Du kan også tage omgangsformerne. Ungdomsoprøret
gjorde jo op med alle former for høflighed og konvention; det var bare
borgerskabets hykleri og tomme overfladiskhed. På sin vis et flux-opgør med
nogle former, der syntes at have overlevet sig selv. I stedet sagde man: Væk
med det hele, stole og borde, nu danser vi allesammen rundt i en klump og
rører ved hinanden. Det har bevirket, at vi ikke længere har nogen
standarder for, hvordan vi skal omgås mennesker, vi ikke kender. Du kan se
det, hver gang du er til fest med folk, der er under 50 år. Man bliver suget
over mod dem, man kender i forvejen, for vi har ingen sociale redskaber til
at overvinde vores generthed over for dem, vi ikke kender. Tag en udlænding med til en dansk fest, og du
vil se, at han får lov til at sidde for sig selv i et socialt vacuum hele
aftenen; der er ingen, der taler med ham. Vi har i høj grad behov for at
genopfinde nogle flekstabile former, der støtter samværet. Amerikanerne er eminent dygtige til det, selv om
mange danskere betragter dem som et lidt primitivt folkefærd, der slet ikke
er på højde med et gammelt kulturfolk som os.« Hele din
omfattende livsfilosofi er baseret på to grundbegreber: Flux og form? »Med hensyn til flux tænkte jeg først på »energi«
fremfor flux , men energi-begrebet har nogle uheldige overtoner; det kan både
lyde for fysik-videnskabeligt og omvendt også for »alternativt«. Flux -begrebet
er både mere neutralt og omfattende. Det andet begreb burde måske hedde »kanalisering«,
men det lyder tungt og kunstigt; derfor valgte jeg form.« »Mit ontologiske grundsynspunkt er, at energien
- lad os så bruge ordet her - er mere grundlæggende end stoffet. Stof
udspringer af energi, og det må derfor være energien, der driver evolutionen
frem. Moderne fysik anerkender, at der også er energi i det såkaldt tomme rum
i universet. Spørgsmålet er hvor meget. Den amerikanske fysiker David Bohm mener, at det
er ufatteligt meget. Den energi, der er bundet til stoffet i vores univers,
som anslået rummer 500 milliarder galakser, er at regne for pebernødder i
forhold til vakuets energi. Det er jo en svimlende tanke, og mange fysikere
ved ikke rigtig, hvad de skal stille op med den. Der optræder uendeligheder af energi i kvantemekanikkens
ligninger, men dem »retoucherer« fysikerne ud af ligningerne; de siger, at de
er matematiske artefakter og ikke virkelige.« »Det er dog noget af en post at skulle sætte en
ontologisk parentes om al denne energi, selv om det er uklart, hvad status
den har, og hvordan den virker. I hvert fald kan man sige, at hvis vi står
med et »vacuum«, der er proppet med energi, og vi har en spontan kosmisk evolution,
der skaber liv, bevidsthed og kultur, så er det temmelig vanskeligt at opretholde
det tyvende århundredes billede af universet som et stort øde med uforklarlige
indslag af mirakuløse stofansamlinger som vores klode.« Men
risikoen er vel, at så lurer et-fedt-holismen eller en eller anden slags videnskabs-buddhisme
om næste hjørne: Alt er energi, og den stoflige verden er kun et slør, der er
kastet ud over denne energi. »Den stoflige verden er ikke noget slør. Det er
simpelthen sådan, den fysiske virkelighed med al dens energi og vibration
fremtræder for vore sanser. Tag to kraftige magneter og pres nordpolerne mod
hinanden, og du vil føle en kraftig frastøding; man kan ikke presse den ene
magnet ind mod den anden. Sådan er det i princippet også med din finger,
når du presser den ned mod bordpladen. Det er de energifelter, som atomerne
og småpartiklerne udgør, der giver os oplevelsen af uigennemtrængelig
stoflighed. For neutrinoer, der er små lette partikler fra bl.a. solen, er
bordpladen ikke specielt stoflig eller solid, de farer lige igennem den.« »Det er altså den måde, vi er bygget på som mennesker,
med store molekyler og celler og et sanseapparat, der gør at vi oplever
verden som stoflig. Men fysikken i dette århundrede har vist, at hvis vi
graver et spadestik dybere, er det energi struktureret i felter, der udgør
vores virkelighed. Det er der altså ikke noget buddhistisk i.« »Og man bliver jo heller ikke et-fedt-holist,
når man som fire-årig erkender, at der ikke er rigtige mennesker af kød og
blod inde i fjernsynet og senere forstår, at TV-billederne blot er strømme af
energi, der farer hen over TV-skærmen og oplyser de små billedelementer. »Stof er den måde, vi oplever energi på. Det kan
måske lyde ontologisk porøst og kaotisk for nogen, men reelt er det det modsatte:
Både vi og »den ydre stoflige verden« udspringer af samme energi fra kosmos.
Ting og menneskets bevidsthed er forskellige manifestationer - meget forskellige
- af den samme urgrund.« Ib Ravns
bog »Flux - det gode liv i en dynamisk virkelighedsopfattelse« er på 304 sider,
koster 239 kr. og er udkommet på Borgens Forlag. |